Davis Acoustics Maya – Test

Prezentare Generala
Davis Acoustics este unul din cei 3 producatorii de boxe francezi cu o traditie de peste 30 de ani. In anii ’70 Michel Visan, fondatorul companiei, a dezvoltat ca Chief Designer mai multe tipuri de boxe pentru diferiti producatori de boxe. In anul 1986 a fondat Davis Acoustics, o afacere de familie pornita cu doi angajati in Saint Maur des Fosses in apropiere de Paris. Afacerea a crescut atat de mult in urmatorii ani, incat micutul atelier parisian in care se manufacturau initial boxele, s-a transformat intr-o unitate de productie industriala construita in Troyes, Franta. Intr-o lume in care micile companii, ce continua sa manufactureze produse de calitate la preturi rezonabile, sunt achizitionate de marile corporatii pentru a le aduce acestora din urma plus valoare, Davis Acoustics a reusit sa isi pastreze identitatea si sa continue sa functioneze ca o afacere 100% franceza. Aceasta independenta le permite sa produca boxe cu componente manufacturate in intregime in fabrica din Troyes de tehnicieni specializati.

Maya este o boxa cu un design modern, potrivita unui spatiu de locuit contemporan cu dimensiuni cuprinse intre 15 si 30 m2. Seria Discovery este disponibila in trei variante de culoare alb, negru si nuc. Maya face parte din seria Discovery, are urmatoarele dimensiuni 90 cm (H) x 19 cm (l) x 27 cm (adancime) si o greutate de 15 kg. Este o boxa pe trei cai, partea de bas este asigurata de un difuzor de celuloza cu dimensiunea de 17 cm, zona de medii este compusa dintr-un difuzor din fibra de sticla 17 cm, iar inaltele sunt acoperite de un tweeter de matase cu dimensiunea de 25 mm. Boxa are un SPL de 91 dB, un raspuns in frecventa cuprins intre 45 – 21000 Hz si poate suporta o putere maxima amplificata de 120 W. Producatorul recomanda un amplificator de minim 40 W pentru un sunet care sa atinga potentialul acestor boxe.
Am testat aceste boxe folosind un sistem format din:
• sursa digitala – Yamaha NP S303
• amplificator – Yamaha A-S 801
• boxe – Maya
• cabluri – The Chord Company din seria Epic
Cititorii nostri mai vechi vor observa ca folosim aceleasi inregistrari ca acum cateva luni. Preferam sa nu schimbam muzica ascultata, pentru ca in functie de schimbarile din sistem, observam mai usor diferentele aparute in sunet. Muzica aleasa evidentiaza toate aspectele unui sunet complet. Ascultam inregistrari care pun in valoare vocea umana, basul, spatiul de auditie, dinamica si detaliile unei orchestre mari compusa din mai multe instrumente.

Teste
Incepem descrierea sunetului produs de aceste boxe cu urmatoarea mentiune. Seria Discovery, din care face parte Maya, este gandita si dezvoltata pentru home theater. Inginerii francezii au incercat cu aceasta serie, sa ofere maximul de performanta, la un pret corect, iubitorilor de sunet multi-canal. In acest test noi am urmarit aspectele stereofonice ale sunetului, dar promitem sa revenim cu un test multi-canal al seriei Discovery.
Am inceput auditia cu Katie Melua. Vocea are o prezentare buna, este corect pozitionata central si suficient de naturala incat sa nu existe senzatia unui sunet sintetic, digital. Basul surprinzator de bine integrat pentru o boxa la acest pret, fara distorsiuni, cu o dinamica buna, chiar cu elemente de sub-bas potentate de camera. Media conturata corect in spectrul sonor, cu scurte momente in care parca am fi dorit sa contina mai multa energie. Instrumentele asezate intr-o imagine 3D convingatoare, s-au simtit bine in spatiul camerei.
Malia / Boris Blank – cei 17 cm ai difuzorului de bas au reusit sa ne uimeasca; basul a fost foarte bun, cu punch, energic si adanc. Si in acest caz boxa a reusit sa atinga zona de sub-bas potentata de acustica camerei. Daca nu sunteti fani ai basului urias, va recomandam sa nu lipiti aceasta boxa de perete. Instrumentele electronice si efectele de studio s-au miscat pe scena sonora creata de cele 2 boxe unitar, oferind un sunet compact si coerent. Imaginea stereo cu puternice accente 3D, sunetul depasind spatiul de auditie ca dimensiune. In acest context am concluzionat, ca aceasta boxa este construita pentru a pune in valoare prezentarea spatiala. Vocea feminina a avut o tonalitatea calda cu usoare asperitati in unele momente.
Dire Straits – vocea lui Mark Knopfler a iesit foarte usor in evidenta; probabil de vina este difuzorul de medii, destul de mare (17 cm), structura si implementarea lui favorizeaza vocile grave, care ating tonalitati joase. Cu aceste boxe, Mark Knopfler a fost mai mult decat o voce pe o inregistrare, a devenit un personaj viu, o prezenta reala aflata la 2 metri in fata noastra. Sincer am fost atat de surprinsi, incat am uitat sa ne mai concentram pe celelalte aspecte ale sunetului. Un asemenea realism al vocii este greu de intalnit la o boxa cu acest pret. Pe ansamblu am ascultat muzica celor de la Dire Straits cu placere, insa suntem bantuiti de performanta unui Mark Knopfler real, o fantoma digitala construita din carne, sange si oase in fata noastra.
Saint-Saëns – din nou sunetul 3D a iesit in evidenta. A fost reconfirmarea senzatiei avute cand am ascultat Malia / Boris Blank. Aceste boxe sunt construite pentru a evidentia spatiul 3D. Scena sonora a depasit dimensiunea camerei, iar orchestra a fost bine definita in adancime. Din pacate toata aceasta desfasurare spatiala a adus o pierdere in zona de coerenta timbrala. Tesatura plina de detalii fine, specifica unei orchestre de muzica culta, a parut diluata.
Concluzii
• Pro: boxele sunt manufacturate in Franta, raport calitate pret greu de batut de boxe produse de mari companii audio in China, au un sunet 3D extraordinar.
• Contra: nimic la acest pret