Plecand de la premisa ca un audiophile este persoana care pune pret pe reproducerea HiFi (de inalta fidelitate) a sunetului, am creat urmatoarea lista, care este o compilatie de termeni folositi in mod obisnuit de către audiofili pentru a descrie echipamente de sunet si sunetul in mod general.

Descrierile sunt preluate din diverse surse, pur si simplu publicam informatii disponibile in domeniul public. Aceasta lista nu este exhaustiva, dar este un punct de plecare destul de bun.

Glosar audio & Termeni audio & Cuvinte audio

Glosar de termeni pentru a descrie sunetul:

Precisa (Accurate) – Muzica nu este modificata de echipamentele de inregistrare sau redare. In mod ideal, ea suna identic cu originalul.

Agresiv (Aggressive) – Sunetul are un caracter dinamic si, in acelasi timp ofera senzatia de “punch”.

Aerisit (Airy, Open, Space) – Sunetul ofera senzatia de spatiu, de deschidere. Instrumentele suna ca fiind inconjurate de un spatiu reflectorizant mare, aerisit. O buna reproducere a reflexelor de reflexe inalte. Raspunsul de inalta frecventa se extinde pana la 15 sau 20 kHz.

Ambianta (Ambience) – Crearea impresiei unui spatiu acustic, cum ar fi sala de spectacole in care s-a facut o inregistrare.

Analitic – Sunet foarte detaliat.

Articulat (Articulate) – Se refera la inteligibilitatea vocii și instrumentelor,  precum si a interactiunilor dintre ele.

Atac – marginea de varf a unei note si capacitatea unui sistem de a reproduce tranzitii de atac in sunet.

Atac(2) – timpul necesar pentru ca o nota muzicala să atinga amplitudinea maxima, de exemplu notele vor avea tendinta de a suna mai definit, fara a se  amesteca cu alte note.

Balans – echilibru tonal in esenta, gradul in care un aspect al spectrului sonic este accentuat fata de celelalte. De asemenea, se poate referi si la balansul canalului, nivelul relativ al canalelor stereo stanga si dreapta.

Bas – Frecvențele audio cuprinse intre aproximativ 60Hz si 250Hz.

Bassy – senzatia de bas accentuate.

Blanketed ( Acoperit) – Frecvente inalte slabe, ca si cand boxele ar fi acoperite.

Bloated – Bas mediu excesiv in jurul valorii de 250 Hz. Frecvente joase slab amortizate, rezonante de joasa frecventa. (A se vedea si termenul Tubby).

Blurred (Neclar) – Raspuns tranzitoriu slab. Imagistica stereo vaga nu este focalizata.

Body (Implinit) – Sunet implinit, cu accent deosebit pe basul superior; opus lui Thin.

Boomy (senzatia de boom) – bas excesiv in jurul valorii de 125 Hz. Frecvente slab amortizate sau rezonante de joasa frecventa.
Boxy – Avand rezonante ca si cum sunetul ar proven dintr-o cutie inchisa. Uneori, un accent in jurul valorii de 250 – 500 Hz.

Breathy – Se refera la unda sonora care da impresia unui vant, in cazul unor instrumente precum saxofon sau flaut. Un bun raspuns pe frecventele medii si inalte.

Bright (Luminos) – Un sunet care subliniaza frecventele joase si inalte. Armonicele sunt puternice in raport cu elementele de bas.

Brilliance (Stralucire) – Intervalul de 6kHz la 16kHz controleaza strălucirea si claritatea sunetelor. Un accent prea mare in aceasta gama poate produce efect negativ asupra vocalelor.

Chesty – vocalistul suna ca si cum ar canta exclusiv din piept. Termenul are relevanta in zona de frecventa joasa in jur de 125 pana la 250 Hz.

Clear – Consultati Transparent.

Closed (Inchis) – Un sunet inchis, lipsit de deschidere, delicatete, aer si detalii fine, de obicei cauzate de o exagerare peste 10kHz; in contrast cu Open.

Congested (Congestionat) – Sunet confuz, plat, lipsit de transparenta.

Coloured (Colorat) – Sunetul nu prezinta sunete fidele vietii reale, naturale. Raspunsul nu este unul plat, avand suisuri si coborasuri.

Cool (Rece) – Sunetul are o deficienta moderata in ceea ce priveste caldura, datorita atenuarii progresive a frecventelor sub aproximativ 150Hz.

Crisp ( Ascutit) – raspuns extins cu frecventa inalta, in special in cazul tobelor acustice.

Dark (Intunecat) – Se refera la echibrul tonal care inclina spre frecvente joase,bas. Opus termenului Luminos. Frecventele inalte sunt slb sesizabile.

Decay (Cadere) – decolorarea unei anumite note.

Definition/Resolution (Definitie/Rezolutie) – Capacitatea unei componente de a reda informatiile subtile care sunt fundamentale pentru un sunet de inalta fidelitate.

Delicate (Delicat) – Frecvente inalte care se extind pana la 15 sau 20 kHz fara varfuri.

Depth (Adancime) – Termenul se refera la senzatia de indepartare a anumitor instrumente.

Detail (Detaliu) – Cele mai delicate elemente ale sunetului original sunt, de obicei, si primele care dispar, in cazul instrumentelor mici.

Detailed (Detaliat) – Sunetul este articulat. Se pot auzi detalii minuscule din muzica redata. Raspunsul adecvat de inalta frecventa, precum si un raspuns tranzitoriu puternic.

Dry (Uscat) – Termenul se refera la lipsa reverberatiei sau a intarzierii produse de un mediu amortizat. Termenul poate fi intalnit si sub forma de Lean. Opusul lui Wet.

Dull (Plictisitor) – A se vedea Dark.

Dynamic (Dinamic) – Sugestia de energie si dinamica larga. Termen legat de viteza perceputa, precum si de contrastele de volum atat mari cat si mici.

Edgy (Abrupt) – Raspuns prea mare in frecventa. Armonicele sunt prea puternice, in comparatie cu elementele legate de bas. Ca urmare, sunetul este cumva distorsionat, avand armonici nedorite.

Euphonic (Melodios) – Forma atragatoare de distorsiune care imbunateste, in general, fidelitatea perceputa.

Fast (Rapid) – Reproducerea buna a tranzitiei dintre pasajele rapide, deea ce duce la cresterea sentimentului de realism.

Fat (a se vedea Complet sau Cald) – Sunetul este spatial, difuz. Un sunet este conectat la un canal, intarziat si apoi sunetul intarziat este conectat la celalalt canal. Sau, usor distorsionata cu denaturarea analogică a bandei sau cu distorsiunea lampii.

Focus (Focusat) – Proiectia sunetului este una puternica, precisa.

Forward/ness ( Agresivitate) – Termenul defineste un sunet agresiv, sentiment de imagine fiind proiectat in fata boxelor si muzica fiind cumva fortata ascultatorului. A se vedea si „Laid-back”.

Full – Sunete joase puternice, in raport cu cele inalte. Raspuns bun de frecventa joasa, nu neaparat extinsa, dar cu un nivel adecvat in jur de 100 pana la 300 Hz. Vocile masculine sunt pline, in jur de 125 Hz. Viorile, precum si vocile feminine au o prezenta buna in jur de 250 Hz, iar saxofonul suna plin in intervalul 250 – 400 Hz. Opus termenului de Thin.

Gentle (Bland) – Opus termenului de Edgy. Armonicele (atat medii – inalte, cat si inaltele) nu sunt exagerate, putand fi chiar slabe.

Grainy (Granulat) – Sunetul este usor brut, lipsit de finete, fara a fi fluid.

Grip – Termenul defineste un sentiment de control și rezistenta la bas.

Grungy – O multime de distorsiuni armonice sau I.M. (Intermodulare). Sunet usor murdar.

Hard – Prea are prea mult midrange, de obicei in jur de 3 kHz. Sau, un raspuns tranzitoriu bun, ca si cum sunetul loveste ascultatorul. Sunet inconfortabil, , agresiv, avand o tenta metalica.

Harsh (Dur) – Sunetul este unul abraziv, cu multe ramificatii inalte. Varfuri ale raspunsului la frecventa intre 2 si 6 kHz. Sau, schimbarea excesiva a fazei într-un filtru de trecere al unui inregistrator digital.

Headstage – Perceptia sunetului in timpul ascultarii la casti.

Highs (Inalte) – Frecventele audio de peste 6000 Hz.

High Midrange (Medii/Inalte) – Frecventele audio cuprinse in intervalul 2kHz si 6kHz.

Hollow (Gol) – Frecventele medii suna infundat.

Honky – senzatia ca vocalistul isi pune mainile în jurul gurii. O respingere a raspunsului in jur de 500 pana la 700 Hz.

Imaging – Senzatia ca un anumit instrument sau vocea se afla intr-un anhmit loc din camera.

Juicy – Expresie utilizata atunci cand sunetul prezinta acea „joie de vivre”, este plin de energie si de viata.

Laid-back – Expresia se foloseste cand sunetul este indepartat, avand adancimea exagerata. A se compara cu „Forward”.

Liquid (Lichid) – Sunetul nu are textura.

Low Level Detail (Detaliu la un nivel scazut) – Se refera la cele mai silentioase sunete dintr-o inregistrare.

Low Midrange (Low Mids) – Expresia defineste frecventele audio cuprinse intre aproximativ 250Hz si 2000Hz.

Lush (Luxuriant) – Sunetul este foarte bogat, complet.

Lush (2) (Luxuriant) – Un sunet „luxuriant” are un sentiment de caldura si plinatate. Notele sunt mai autoritare si au un sentiment de viata in ele. Este un sunet deschis si primitor.

Mellow (Moale) – Frecventele inalte sunt reduse. Opusul termenului Edgy.

Midrange (Mids) – Frecventele audio cuprinse intre aproximativ 250 si 6000 Hz.

Muddy – Sunet neclar. Armonicele sunt slabe, creand o oarecare distorsiune.

Muffled (Inabusit) – Termenul desemneaza un sunet ce pare inabusit, ca si cum boxele ar fi acoperite. Frecventele inalte, precum si mediile sunt slabe

Musical/musicality (Muzical/Muzicalitate) – Expresia se refera la un sentiment de coeziune si “corectitudine” in sunet.

Nasal – vezi si Honky, o respingere a raspunsului in jur de 600 Hz.

Naturalness (Naturalete)-  Realism.

Opaque – Neclar, lipseste transparent

Open (Deschis) – Sunetul da o senzatie de claritate in ceea ce priveste frecventele inalte si medii.

Pace – Adesea asociat cu ritm, un puternic simt al sincronizarii si al ritmului.

Piercing – Strident, greu pe suportat, senzatie de scartait. Avand varfuri ascutite si inguste in raspuns in zona de 3 pana la 10 kHz.

PraT – Ritm si sincronicare.

Presence range (Interval de prezenta) – Intervalul de prezenta dintre 4kHz și 6kHz este responsabil pentru claritatea si definirea vocilor si instrumentelor. Cresterea acestui interval poate face ca muzica sa para mai aproape de ascultator. Reducerea continutului de 5kHz face ca sunetul sa fie mai indepartat si mai transparent.

Presence –  Senzatia ca instrumentul este prezent in sala de ascultare. Sinonime pot fi edge, punch, closeness, sau clarity. Raspuns adecvat sau accentuat in jur de 5 kHz pentru majoritatea instrumentelor, sau in zona de 2 pana la 5 kHz pentru tobe si bas.
Puffy – O accentuare in raspuns in jurul valorii de 500 Hz.

Punchy – O buna reproducere a dinamicii. Raspuns tranzitoriu bun, cu impact puternic. Uneori o accentuare in jurul valorii de 5 kHz sau 200 Hz.

Range – Distanta dintre cea mai inalta si cea mai joasa nota.

Resolution – Vezi Definition

Rich (Bogat) – A se vedea si Complet. De asemenea, avand o distorsiune eufonica facuta din armonice de ordin uniform.

Roll-off (Rolloff) – Atenuarea treptata care apare la nivelul de frecventa inferioara sau superioara a unui driver, a unei retele sau a unui sistem. Frecventa de derulare este de obicei definita ca frecventa in care raspunsul este redus cu 3 dB.

Round (Rotund) – Roll-off de inalta frecventa. Opusul lui Edgy.

Rhythm (Ritm) – Se refera la miscarea controlata a sunetelor in timp.

Saturation (Saturatie) – punctul in care o banda magnetica este complet magnetizata si nu va mai accepta magnetizarea.

Seismic – Aceasta notiune defineste un bas de o frecventa atat de joasa incat mai degraba se simte, decat se aude.

Shirll – Sunet strident, otelit.

Sibilant (sau Sibilance) – Atunci cand „Essy”, „s” exagerat sau „sh” suna in vocale. Sunetele sibilante isi transporta cea mai mare parte a energiei prin intervalul 4Khz pana la 8Khz, dar se pot extinde pana la 10kHz, in functie de individ. Sibilanta este adesea auzita la radio.
Sizzly – Vezi Sibilant. De asemenea, prea multe frevente inalte la percutii.
Smeared – Lipsa detaliilor; raspuns de tranzitie slab slab, scurgeri prea mari intre microfoane; imagini slab focalizate.

Smooth (Neted) – Facil de ascultat, opusul lui Harsh. Raspunsul in frecventa este plan, in special in intervalul mediu. Lipsa inalte si bas accentuant, in raspuns.

Snap – Termenul se foloseste atunci cand sistemul are o viteza buna si un sistem de tranzitie care poate oferi o buna captare a instrumentelor live.
Soundstage – Zona dintre doua boxe care pare ascultatorului fiind ocupata de imagini sonice. Ca o etapă reala, un scenariu sonor trebuie sa aiba latime, adancime si inalțime.

Spacious (Spatios) – Transmiterea unui sentiment de spatiu, ambianta sau camera in jurul instrumentelor. Se poate referi si la reverb stereo sau la reflectiile timpurii.

Speed – Un sistem rapid, care ofera o performanta corecta pentru pretul sau.

Steely – Medii si inalte accentuate in jur de 3 pana la 6 kHz. Raspuns de maxima frecventa, netratat. A se vedea Harsh, Edgy.

Strident – A se vedea definitiile Harsh, Edgy.

Sturdy (Puternic) – Sunet puternic, robust.
Sub-Bass – Frecventele audio cuprinse in intervalul 20Hz si 80Hz.

Sweet (Dulce) – Nu este strident. Opusul lui Piercing. Sunet delicat. La frecvente inalte, raspunsul este plat si denaturarea mica. Inaltele ating 15 sau 20 kHz. Termenul este folosit si atunci cand se face referire la percutie sau corzi.

Telephone Like – A se vedea Tinny

Texture (Textura) – In sunetul reprodus se poate observa un model, sau o structura.

Thick (Gros) – Termenul este utilizat in cazul in care se observa neclaritate, precum si lșipsa de articulatie in zona sunetelor joase, de bas.

Thin (Subtire) – Frecventele joase (basul) este slab, in comparatie cu mediile si inaltele. Practic, defineste un bas slab.

Thight (Strans) – Raspuns bun de tranzitie in cazul frecventelor joase, de bas.

Timbre (Timbru) – Caracterul tonal al unui instrument.

Timing – Ascultatorul percepe un sentiment de precizie in tempo.

Tinny – Sunetul da impresia ca vine dintr-o cutie de metal, datorita frecventelor medii exagerate, precum si a basului slab.

Tone (Ton) – Sunetul unui ton definit.

Transient (Tranzitoriu) – Marginea de varf a unui sunet percutant. O buna tranzitie face ca sunetul in ansamblu sa fie mai viu si mai realist.

Transparent – Sunet detaliat, clar, opus Muddy. Raspunsul in frecventa este plat, distorsiunile sunt foarte m ici, precum si zgomotul de semnal. O astfel de auditie poate arata toate detaliile sunetului.

Treble – Cele mai inalte frecvente din muzica si voci. A se vedea Highs. (Cel mai adesea utilizat atunci când se referă la controlul agregat pe amplificatoare).

Tubby – Avand rezonante de joasa frecventa ca si cum sunetul vine dintr-o cada de baie. A se vedea Bloated.
Upper Midrange (Upper Mids, High Mids) – Frecventele audio cuprinse intre 2 kHz si 6 kHz.

Veiled – Se foloseste atunci cand exista senzatia unei panze asezate peste boxe. Practic, se pierd din detalii, datorita transparentei limitate.

Warm (Cald) – Bas bun, frecvente joase adecvate, in raport cu armonicele. Sunetul nu este subtire, nici nu exceleaza pe frevente medii sau inalte. Desemneaza un sunet placut, rotund. A se consulta, de asemenea si definitiile Rich, Round.

Wet – Un sunet cu reverberare, care contine si o doza de degradare. Opusul lui Dry.

Weightly (Greu) – Raspuns bun de frecventa scazuta sub aproximativ 50 Hz. Un simt al substantei si al fondului produs de basul profund controlat, sugerand un obiect de mare greutate sau putere.

Woolly – Termen folosit cand basul perceput este unul slab, sau nu este bine definit.

Scrie un comentariu

Your email address will not be published.

Citeste si: