Imbunatatirea sunetului unui sistem audio stereo – (Partea II)

Recapitulare partea I
Tocmai ati cumparat primul dumneavoastra sistem audio stereo si va intrebati ce trebuie sa faceti pentru obtinerea unui sunet bun. Conectati componentele electronice la boxe, alegeti muzica dumneavoastra preferata si incepeti auditia. Daca ati ascultat sistemul intr-un showroom audio dedicat, sunt sanse destul de mari ca sunetul sa fie diferit. Constatati ca totul este in regula, insa sunetul continua sa ramana diferit comparativ cu ce ati ascultat in showroom. Panica se instaleaza, ce fac, de ce sunetul nu este identic cu ce am auzit, etc. Principala diferenta de sunet apare din cauza acusticii camerei. Trebuie sa intelegeti ca sunetul provenit din boxe interactioneaza cu spatiul de auditie. Ganditi-va la sunet ca la un fascicul de lumina provenit dintr-o sursa fixa. In cazul nostru boxa este sursa, sunetul iese din boxa, se imprastie in toata casa, interactioneaza cu toate obstacolele intalnite in cale. Practic avem o unda sonora ce loveste pereti, geamuri, mobilier, covor, ghivece de flori. Ca sa intelegem cum influenteaza mediul ambiental sunetul, ne intoarcem la exemplul cu fasciculul de lumina. Obiectele intalnite de acesta vor arata diferit, pentru ca in camera vor exista zone iluminate perfect, zone de umbra si zone intunecate. La fel se va intampla si cu sunetul boxelor, in plus mai aparea si fenomenul de reflexie. Asta inseamna ca o parte din sunet se va intoarce in camera dupa ce a lovit obiectele intalnite in cale. O aritmetica simpla ne spune ca sunetul pe care il auzim acasa este compus din mai multe componente.
Imbunatatirea sunetului unui sistem audio stereo -Partea I

Amenajarea acustica a camerei / trecem la fapte
1. In functie de bugetul dumneavoastra puteti sa apelati la un specialist in acustica. Acesta va poate oferi sfaturile tehnice necesare amenajarii, sau chiar sa va ameneajeze camera. Asa cum va asteptati aceste servicii sunt contra cost. Cealalta varianta este sa vorbiti cu dealerul de la care ati cumparat sistemul audio sa va ajute.
Va atasam noi un link cu un specialist acustician din Romania.
www.jfstudiodesign.ro
2. Amenajati camera folosind informatii gasite pe net. Pentru ca ne gandim la dumneavoastra simulam o cautare via google, apoi extragem paginile de web unde gasiti informatii cu adevarat importante.
• Aparatura si soft necesar masurarii raspunsului acustic al camerei:
www.minidsp.com
www.roomqwizard.com
• Cum folosesc si interpretez datele masuratorilor:
www.minidsp.com/applications/acoustic-measurements
• Corectarea raspunsului camerei folosind un filtru digital:
www.minidsp.com/applications/auto-eq-with-rew
• Corectarea raspunsului camerei folosind materiale acustice:
www.avmall.ro/list/tratamente-acustice
3. Amenajati camera folosind informatiile gratuite oferite de AVmall.
• Cititi primul nostru articol despre subiect. Incercati sa aplicati cat mai multe din sfaturile noastre. Daca rezultatele obtinute sunt multumitoare va puteti opri si continuati sa va bucurati de muzica.
• Sunetul nu este ceea ce doriti, atunci este timpul pentru pasul 2. Pornim de la premiza ca mare parte din informatiile din primul nostru articol au fost aplicate. Asta inseamna ca boxele sunt asezate la distanta de perete, pe jos avem intins un covor gros, la geam avem draperii groase, pozitia de ascultare se afla in varful unui triunghi isoscel, etc. In ciuda acestor aranjamente sunetul continua sa ne deranjeze urechea. Pot aparea trei situatii: 1. sunetul este sticlos, aspru, obositor; 2. Sunetul este acoperit de bas, tot ceea ce auziti se reduce la bas, vocile par ascunse, frecventele inalte se pierd in spatiul camerei de parca nu ar exista; 3. Sunetul este o combinatie intre punctul 1 si 2.
Amenajare camera folosind situatia de la punctul 1. Acest tip de sunet este rezultatul amplificarii de catre camera a frecventelor inalte. In acelasi timp este posibil ca frecvente din zona mediilor sa nu se auda. Pentru a rezolva aceasta situatie avem doua lucruri de facut. Prima data ne asiguram ca spatiul vitrat (ferestre, obiecte de mobilier cu zone acoperite cu geam) este acoperit, sau suficient de bine fixat incat sa nu produca vibratii nedorite. Pasul urmator este aplicarea unor difuzere in zonele de reflexii primare. Acestea sunt materiale cu proprietati acustice ce atenueaza zona de frecvente medii si inalte. Calcularea zonelor de reflexii principale se face foarte simplu. Aveti nevoie de o oglinda mobila mare si de inca un ajutor. Va asezati pe canapea in pozitia de ascultare, apoi persoana care va ajuta plimba oglinda lipita de peretele lateral, intr-o pozitie paralela cu acesta, pornind din zona in care este pozitionata boxa catre dumneavoastra. Oglinda trebuie miscata ca si cum ar fi lipita pe perete, fara ca unghiul sa fie modificat. Dumneavoastra, din pozitia de ascultare, priviti catre oglinda. Cand zariti prima bucatica din boxa reflectata in oglinda, rugati-l pe cel care misca oglinda sa bifeze cu un creion acel punct. Oglinda continua sa se miste pe perete pana cand imaginea va disparea aproape complet. In acel moment, cand o mica parte din boxa se mai zareste, bifati din nou cu creionul acea noua pozitie. Aceasta este zona de reflexie primara de pe primul perete. Repetati aceasta actiune pe peretele celalalt si chiar pe tavan. Dupa ce locurile de reflexie primara au fost insemnate, peste aceste zone se aplica materiale de difuzie. Acesta trebuie sa acopere o suprafata avand latimea masurata de dumneavoastra si o inaltime ce trebuie sa acopere zona tweeterului si difuzorului de medii. Daca pozitia dumneavoastra de ascultare este apropiata de perete (canapea asezata langa perete), ideal ar fi ca in zona urechilor sa plasati materiale de difuzie.
Materiale de difuzie:
www.avmall.ro/detalii/panou pentru difuzie fonica sonitus bigfusor
www.avmall.ro/detalii/panou pentru difuzie fonica eliacoustic fussor 2d

Amenajare camera folosind situatia de la punctul 2. Acest tip de sunet este rezultatul amplificarii de catre camera a frecventelor aflate in zona inferioara a spectrului audio, a basului. Frecventele din aceasta zona au cea mai mare energie. Din acest motiv sunt cel mai greu de stapanit. Pentru stapanirea basului trebuie sa cautam solutii prin care sa absorbim energia acestuia. Solutia cea mai simpla si economica este sa umplem camera de auditie cu materiale absorbante. Ex: canapele / fotolii masive, covor gros pe jos, tot felul de decoratiuni interioare manufacturate din materiale absorbante. Daca aplicarea elementele de decor nu este suficienta, pozitionam la colturile camerei bass trap-uri. Acestea sunt construite din materiale fonoabsorbante si au rolul de a optimiza problemele din zona frecventelor joase. Se monteaza in colturi si trebuie sa acopere intregul colt pe vertical.
www.avmall.ro/detalii/bass trap avsound RF2828
www.avmall.ro/detalii/bass trap eliacoustic wavetube

Amenajare camera folosind situatia de la punctul 3. In acest caz avem o combinatie de probleme acustice. Logic, rezolvarea este o combinatie intre punctele 1 si 2. Intr-o asemenea camera vom folosi atat elemente de difuzie cat si elemente de absorbtie.

Acest articol a fost scris pentru aceea dintre noi mai putin familiarizati cu subiectul tratat. Din acest motiv am incercat o abordare simplista si directa. Speram ca aceasta abordare sa fie usor de inteles si aplicat.
Succes!