Nagaoka MP100 – Recenzie

Istorie

Nagaoka este unul din liderii mondiali in produse și accesorii audio și phono. Firma japoneza produce doze de pick-up si accesorii sub nume propriu, dar si in regim OEM pentru numeroase companii renumite. Este unul dintre ultimii producatori inovatori care ofera o gama completa de produse dedicate pick-up(lui) pe o plaja care satisface nevoile mai multor segmente de buget si performanta. Compania a fost infiintata in anul 1940 si avea ca principala activitate producerea de componente de inalta tehnologie pentru ceasuri. La inceput au lucrat pentru marii producatori de ceasuri cum ar fi Seiko, Citizen, Orient. In anul 1967 Nagaoka a produs prima doza stereo de tip ribbon destinata industriei audio hifi. Succesul acestui prim produs a fost atat de mare, incat a fost nevoie de o extindere a facilitatilor dedicate productiei de componente audio hifi. Cu o istorie intinsa pe mai mult de 70 de ani, se poate spune ca producatorul japonez este o parte importanta a traditiei discului de vinyl. Intregul proces de manufacturare al produselor Nagaoka este realizat cu tehnologie de ultima generatie. Fie ca este vorba de componente ca varfuri de diamant, cantilere, magneti de cobalt si samariu, bobine, sau de produse finite, totul este realizat in fabricile proprii.
In acest moment producatorul Nagaoka are 6 modele de doze in portofoliul sau, de la cele de baza MP-100 si MP- 110, pana la cele de calitate superioara MP-300 si MP-500. Dozele Nagaoka sunt celebre pentru sunetul clar, bine conturat, cu frecvente joase controlate. Producatorul japonez afirma ca este nevoie de aproximativ 30 de ore de auditie pentru ca sunetul produs de dozele Nagaoka sa poata ajunge la maturitate.

Prezentare

Nagaoka MP 100 este o doza de buget, gandita sa ofere celor aflati la inceput de drum un sunet robust cu un pret competitiv. Doza este construita pe o structura de aliaj din aluminiu usor, pe care este montat un ac cu diamant conic si un magnet de cobalt de samariu. Intreaga carcasa este antimagnetica si este ranforsata cu carbon – plastic. Specificatiile tehnice oferite de producator le gasiti in tabelul de jos:

Sistem de test

Am testat doza in urmatorul sistem:
• pick-up – Pro-Ject Essential II
• doza – Ortofon OM 5E
• preamplificator phono – Tonar Vinyline MC/MM
• amplificator – Electrocompaniet ECI 6D
• boxe – Courbet N5
• cabluri – Chord, seria Epic
• disc – Chesky Records

Test

Acuratetea unui test audio depinde foarte mult de modul in care este organizat. Pentru ca suntem fiinte emotionale, oricat ne-am stradui sa functionam in parametri obiectivi, sfarsim intotdeauna in a interpreta datele intr-o maniera subiectiva. La AVmall, de fiecare data cand incepem un test audio alegem varianta cea mai simpla, cu cele mai putine necunoscute. Cu aceasta abordare incercam sa reducem influentele exterioara ce ar putea creste marja de eroare. In cazul acesta, specific, am decis sa folosim un singur disc de test si sa comparam maxim doua doze. Doza de la care am pornit testul vine preinstalata pe pick-up(ul) Pro-Ject Essential II si este o doza O.M. manufacturata de Ortofon.

Mai intai ne-am propus sa ascultam discul de test cu doza preinstalata fara a fi atenti in mod special la ceva. Cu acest tip de auditie doream sa ne obisnuim urechea cu sunetul sistemului. Dupa o jumatate de ora am inceput testul.
Parametrii testati au fost urmatorii: muzicalitate, dinamica, imagine stereo, voce si redarea spectrului audio.

Ortofon OM 5E (doza preinstalata)

Muzicalitate – cu aceasta doza sunetul a fost foarte muzical, exagerat de muzical, un sunet peste care parea ca o mana invizibila a picurat zahar. Din pacate aceasta muzicalitatea excesiva inseamna un sunet colorat. Acest tip de sunet apare in momentul in care zona de medii este accentuata. Creierul uman este sensibil in aceasta zona a spectrului audio pentru ca aici se afla vocea umana. Un ascutator mai putin experimentat ar putea fi fermecat de acest tip de sunet, insa cu trecerea timpului va realiza ca lipseste realismul muzical.
Dinamica – pasajele dinamice cu o tenta de usoara compresie.
Imagine stereo – vocea plasata pe mijloc, instrumentele destul de corect amplasate pe scena. Din pacate intreaga scena parea usor incetosata, de parca ar fi fost asezat un val de matase peste instrumente.
Vocea – placuta la auditiei, cu usoare asperitati la notele inalte si parca prea moale. Am fi preferat sa fie ceva mai incisiva si sa aiba mai multa energie.
Spectrul audio – basul cu o prezenta generala buna, insa evaluat in amanunt se simtea incomplet, fara suficienta energie, lipsit de focus si destul de lent.
Media usor aruncata in fata, oferind o imagine idilica chiar si atunci cand nu este cazul. Cu un spectru sonic alterat, zona acutelor este afectata si se pierd detalii timbrale importante. Din acest motiv unele instrumente se simteau incomplete si pareau lipsite de stralucire.
Inaltele au fost discrete, lipsite de energie, de acea sclipire care ofera realism unei auditii muzicale.

Nagaoka MP 100

Muzicalitate – senzatia aceea de muzica siropoasa a disparut. Am scapat de zaharul in exces si am castigat echilibru si voiosie muzicala. Coloratia din zona mediilor s-a atenuat, iar acest fapt a contribuit la cresterea placerii auditiei.
Dinamica – senzatia de sunet plat, comprimat a disparut. Pasajele dinamice au capatat o coerenta destul de buna.
Imaginea stereo – vocea plasata pe mijloc cu precizie, instrumentele pozitionate pe scena corect, cu suficient spatiu intre ele. Ceata, ce parea sa ascunda detalii muzicale importante, s-a risipit oferind imaginea unei scene sonore bine delimitate in spatiu.
Vocea – detaliata si totodata extrem de generoasa. Daca inainte vocile pareau moi si lente, acum au capatat viata si energie. Timbrele au inceput sa inunde camera asemeni unui curcubeu de lumina.
Spectrul audio – basul bine focusat, cu energie si dinamica imbunatatita. Sunetul a capatat kick si a inceput sa aiba profunzime, viteza si coerenta.
Media echilibrata si coerenta. Excesele au disparut, restul spectrului audio a inceput sa respire informatie. Muzica a devenit un tot unitar, cu mii de detalii ce curgeau peste ascultator.
Inaltele foarte prezente, energice, pline de lumina, dar in acelasi timp pastrand un echilibru realist cu restul spectrului sonor. Sunetul ca intreg bine armonizat, lipsit de excese care sa afecteze experienta ascultatorului. Un sunet cu inalte de matase ar spune pasionatii.

Concluzie

Ambele doze au prestat conform nivelului de pret din care fac parte. In cadrul unor asemenea teste noi judecam sunetul foarte critic. Acest text trebuie citit si interpretat la nivel informativ. Voi sunteti aceea care decideti ce sunet va place.