Plixir BAC 400 – experienta de utilizator

Dupa ani de munca la sistemul propriu, dupa ce am fost atent ca totul sa functioneze ca un tot unitar, parca exista ceva in sunet care ma nemultumeste. Camera este tratata acustic, cablurile sunt alese cu grija sa potenteze sunetul, electronicele au o sinergie buna cu boxele, totusi parca simt ca se poate mai mult. Ma intrebam ce ar putea fi, ce poate influenta sinergia dintre componente atat de evident incat sa am aceasta nemultumire. Am inceput sa caut articole pe internet despre aceasta problema. In cautarile mele am descoperit o teorie interesanta despre influenta curentului electric asupra sunetului. Exista specialisti care afirma ca din cauza fluctuatiilor si interferentelor din reteaua energetica sunetul are de suferit. Aceste fluctuatii generate de retelele supraincarcate, de semnale radio, computere si alte periferice, trebuie eliminate. Se pare ca acest gunoi din retea afecteaza calitatea semnalului si implicit a sunetului. Am gasit mai multe solutii tehnice care rezolva aceasta problema, insa ce ma intereseaza pe mine este efectul real, modul in care aceste tehnologii de curatare a curentului electric imbunatatesc sunetul. In industria audio exista doua solutii, una din acestea este o varianta activa, care genereaza curent electric curat prin regenerarea sinusoidei complet, si mai exista o varianta pasiva care decupleaza galvanic sistemul audio de retea. Pentru ca dispozitivele active de curatare a curentului electric depasesc bugetul meu, a trebuit sa caut in zona dispozitivelor pasive. Nici acestea din urma nu sunt foarte ieftine, insa pentru un pasionat audio, pentru un om care doreste sa smulga ultima picatura de performanta din sistem, aceste dispozitive pasive de curatare a curentului electric pot fi o solutie.
Din pacate piata romaneasca ofera putine asemenea solutii si nu inteleg de ce. In Romania exista o comunitate solida de pasionati audio, oameni ce ar dori sa incerce asemenea dispozitive. Dupa o scurta cercetare prin magazinele audio specializate am ales sa incerc un power conditionator pasiv de la Plixir. Am intrat pe pagina web a producatorului sa caut informatii despre istoria lor si sa vad daca in spatele produselor lor exista explicatii stiintifice sau totul este ulei de sarpe. Asa am aflat ca produsele Plixir sunt manufacturate de Sound Affairs. Aceasta este o companie premium de modificări echipamente hi-fi, care oferă solutii de inalta calitate pentru imbunatatirea performantelor echipamentelor audio de peste 10 ani. Fondatorul Sound Affairs este inginerul si designerul audio James Soh, acesta este un indragostit de muzica, canta la tuba de la varsta de 9 ani, a reprezentat Singapore la multe concursuri de muzica si este membru fondator al orchestrei The Philharmonic Wave. James Soh a absolvit Sectia Electronica a Universitatii Nationale cu onoruri de gradul II, este interesat direct de sistemele audio digitale si de modul in care acestea traduc semnalul digital in sunet. James are o cariera indelungata in proiectarea electronicii digitale si a lucrat pentru Philips SG, Cirrus Logic, Behringer.

Dispozitivele Plixir filtreaza zona de 50 hz din reteaua de electrica folosind un transformator, acestea actioneaza ca niste mari decuplatoare galvanice. Teoria spune ca orice gasim in reteaua electrica si nu se afla la exact aceasta frecventa este considerat poluare si va afecta sunetul. Exista si un revers al acestei curatari si anume o anumita pierdere a dinamicii. Cei de la Plixir spun ca au rezolvat aceasta problema printr-o impedanta de iesire foarte scazuta. Transformarea impedantei in transformatoarele de izolare a fost stabilita pentru a avea o rezistenta scazuta, astfel incat dispozitivele conectate sa isi traga energia dintr-o sursa de putere cu rezistenta scazuta, ceea ce potrivit lui James Soh, seful si dezvoltatorul Plixir, este benefic pentru dezvoltarea dinamica a sunetului.
Citind despre implementarea Plixir, mi-am amintit ca exista asemenea dispozitive (pasive power conditionators) care folosesc condensatori sau rezistente. Prima intrebare din minte a fost, oare de ce Plixir nu folosesc aceeasi abordare? Am gasit raspunsul pe pagina lor. James Soh explica faptul ca folosirea condensatorilor doar schimba problema catre impamantare, iar folosirea rezistentelor aduce o pierdere a dinamicii si distorsiuni tonale. Pentru a evita toate acestea Plixir utilizeaza cele mai scumpe transformatoare Xqcore, proiectate special pentru ei de catre companie norvegiana Noratel, una din cele mai importante companii din acest domeniu, cu o experienta de peste 90 de ani.
Termin aceasta introducere si trec direct la subiect. Experienta mea de 15 ani cu acest hobby imi spune ca intr-un sistem audio zona surselor digitale si analogice este cea mai afectata de curent . Am sunat la magazinul AVMall si am cerut un Plixir BAC 400 pentru teste. Acesta este construit special pentru sursele digitale si analogice. Am conectat cd playerul Yamaha CDS3000 si pick-up(ul) Audiotehnica LP5 la power conditionator-ul pasiv Plixir si am inceput sa ascult muzica. Sistemul la care sunt legate cele doua surse este compus din amplificator integrat Pass Labs Int 30 si boxe Focal Electra 1038BE. In prima parte a auditiei nu am fost concentrat pe ce auzeam, am lasat muzica sa curga peste mine. Am preferat sa las sunetul deoparte, pentru ca nu voiam sa creez asteptari transformate mai tarziu in autosugestie. Dupa 2-3 ore de muzica am inceput sa fiu atent la sunet. In varianta digitala am ascultat Roger Waters / Amused to Death, Verdi / Requiem, Dhafer Youssef / Birds Rquiem. Nemultumirea mea legata de sunet a disparut. Vocile au devenit rotunde si calde, usor senzuale, senzatia aceea numita de pasionatii audio ’sunet digital’ a disparut complet din timbrul vocii. Instrumentele muzicale au capatat o consistenta si un realism pe care nu il banuiam, iar scena sonora a devenit cu adevarat holografica. Corul din Requiem-ul lui Verdi a parut ca se metamorfozeaza in intregime in camera, o mie de ingeri au invadat spatiul de auditie, a fost o experienta aproape religioasa.
Dupa ce am terminat testul cu muzica ascultata in format digital, a urmat testul cel mai greu, ascultarea unor discuri de vinyl. Spun ca acest test este cel mai greu pentru ca intr-un sistem complet analogic, fara elemente de filtrare cum exista intr-un sistem digital, sansa ca sunetul sa fie stricat de gunoiul din retea este destul de mare. Am ales Michael Jackson / Thriller si Ella Fitzgerald And Louis Armstrong ‎– Ella And Louis. Sunetul a umplut camera voluptuos, muzica a devenit insasi esenta emotiei, senzatia aceea de sunet usor incomplet si crispat pe care o auzim uneori a disparut. Muzica a devenit detaliata, cu mediile perfect ansamblate in puzzel-ul orchestral, cu basul strans si viguros, cu inalte fara asperitati. O lacrima a insistat sa curga in timp ce ascultam aceasta muzica frumoasa, mostenirea imprimata pe disc analogic a unor artisti imensi.

Experienta descrisa mai inainte m-a determinat sa pastrez Plixir BAC400. In acest moment cd playerul, pick-up(ul), preamplificatorul de pick-up si televizorul sunt legate la Plixir BAC400.
Robert Flescan